در اصول فقه استوار است که بر اساسِ آن متون دینی از نظر معنا به دو دسته تقسیم میشود: ۱- متونی که تنها یک معنا از آن به ذهن میرسد و احتمال معنایی دیگر از آن منتفی است (ما لا یحتمل سوی معنی واحد) که به آن «نصّ» گفته میشود ۲- متونی که اینگونه نیستند یعنی غیر نصّ اند (ظاهر یا مجمل یا مؤوّل اند) و ممکن است چند معنا از آن به ذهن بیاید. قائلان به نص مندی متون دینی، تمام یا حتی اکثر متون دینی را نصّ، به این معنای خاص، نمیدانند اما برخی از احکام فقهی، مثل حکم قصاص، را از این دست میدانند و بیشتر در امور فقهی، مانند قطع ید سارق، تازیانه زدن به فرد مرتکب زنا، حرمت شراب و قمار، تازیانه زدن شارب خمر و مانند آن ادعای نص میشود.
وبلاگ ها - BBC فارسی - آیا متون دینی تفسیر 'قطعی' دارند؟ Thursday, December 26, 2013 @ 12:56pm